Keulen Centraalstation
Tekst: Ruud van Capelleveen
Auteur van Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden en Leven in de delta
Auteur van Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden en Leven in de delta
Spoorwegknooppunt

Foto Ruud van Capelleveen: Keulen Centraalstation
Het hoofdstation en de Domkerk staan naast elkaar in het centrum van Keulen bij de Rijn. De bouw van de Dom werd pas rond 1880 voltooid. In deze periode verstevigde Keulen zijn positie als verkeersknooppunt door de aanleg van spoorlijnen. Keulen werd een belangrijke handels- en industriecentrum. Vanuit Keulen vertrekken internationale treinen naar België, Denemarken, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Polen, Rusland en tal van andere landen, waaronder Nederland.Geschiedenis
Het hoofdstation naast de Dom van Keulen werd in 1859 geopend. Het stationsgebouw was al snel te klein. In 1889 werd een nieuw 'Hauptbahnhof' gebouwd. Dit gebouw werd in de Tweede Wereldoorlog verwoest en in 1953 weer opgebouwd.Stationsplein
Het plein voor het station vormt een goed startpunt voor een stadswandeling door Keulen. Het stationsplein ligt naast de Domkerk. Het is hier een gaan en komen van mensen. Een jongen met kale schedel, Lonsdale-shirt en stevige marsschoenen baant zich een weg naar de ingang van het station. Een trein vertrekt in de richting van de Rijnbrug. Een vader, pizza's onder de arm, voegt zich bij zijn gezin. Het gezin met drie kinderen is een dagje uit. De familie heeft de trappartij, die naar het plein voor de gotische Domkerk voert, uitgekozen als picknickplaats.Industriële revolutie
Ik eet hier een broodje brie. Tijdens de Dertigjarige Oorlog (1618-1648) ging de belangrijkste bron van inkomsten voor Keulen, de handel met Engeland, verloren. Het Duitse Rijk werd uitgeschakeld als politieke grootmacht. Het Franse leger overheerste. De Fransen hieven kloosters op en veel kunstbezit ging verloren.Na de Vrede van Lunéville in 1801 werd Keulen bij Frankrijk gevoegd. Na de val van Napoleon Bonaparte werden delen van Europa opnieuw verdeeld. Tijdens het Congres van Wenen, werd Keulen aan Pruisen toebedeeld. De Pruisische heersers deden veel om Keulen weer tot bloei te brengen. Keulen bleef een belangrijke cultuurstad en handelscentrum in het Roergebied. Een economische regio, die door de industriële revolutie tot snelle ontwikkeling kwam.
Köln Hauptbahnhof
De ontwikkeling van de spoorwegen loopt parallel met de industriële revolutie. Keulen heeft tegenwoordig drie belangrijke stations. Hiervan is Köln Hauptbahnhof, het hoofdstation van Keulen, veruit het belangrijkste. Hier komen en vertrekken dagelijks meer dan twaalfhonderd treinen. Het stationsgebouw ontvangt per dag 250.000 reizigers. De winkels en bedrijven onder de sporen in het station vormen samen een micro-economie. Bedrijvigheid in een mierenhoop, die mensen vormen voordat ze hun weg vervolgen in andere Europese landen, de regio of de stad Keulen.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij veel aandacht aan de geschiedenis van Duitsland en de mooiste plekjes in dit land. Lees Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden als u uw vakantie in Duitsland wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van dit interessante land.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: geschiedenis Duitsland
Geschiedenis DuitslandKeulen: geschiedenis en fotorepotage
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Duitsland

Duitsland
Geschiedenis Nederland

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.