Brieven uit en over Amerika
Aletta Jacobs en Carel Victor Gerritsen in Amerika

Carel en Aletta
Carel Victor Gerritsen (1850-1905) was een wereldverbeteraar. Hij was graanhandelaar en medeoprichter van de Radicale Bond en de Nieuw-Malthusiaansche Bond. Aletta Jacobs (1854-1929) was arts. Dankzij de liberale minister Johan Rudolph Thorbecke werd zij in 1871, als eerste vrouw, toegelaten aan de universiteit van Groningen als studente medicijnen. Aletta Jacobs wordt nu beschouwd als een vertegenwoordigster van de eerste feministische golf.Radicaal

Nieuw-Malthusiaanse Bond
De Nieuw-Malthusiaanse Bond (NMB) werd in 1881 door Gerritsen en Jan Rutgers (1850-1924) opgericht. Deze bond streefde ernaar om de negatieve gevolgen ongedaan te maken, die de overbevolking met zich meebracht. De NMB pleitte voor het gebruik van anticonceptiemiddelen. De vereniging was een voorloper van de Nederlandse Vereniging voor Seksuele Hervorming (NVSH). De NMB pleitte ook voor rasverbetering. Hierover schreef Jan Rutgers in 1905 het boek 'Rasverbetering en bewuste aantalsbeperking' en zei hij dat arme mensen geen kinderen zouden moeten voortbrengen.Holland Amerika Lijn

Foto Ruud van Capelleveen: Het voormalige kantoor van de Holland Amerika Lijn op de Kop van Zuid in Rotterdam in 2009
Beloofde land
Amerika werd door Aletta Jacobs en Carel Victor Gerritsen gezien als het beloofde land, het land van onbegrensde mogelijkheden. Groot-Brittannië was nog de grootste economische wereldmacht, maar Amerika begon in te lopen. Het zou na de Tweede Wereldoorlog de grootste economie van de wereld gaan vormen. Amerika maakte veel indruk op Gerritsen en Jacobs.Gerritsen begon zijn verslag met de zeereis: "Aan boord heerste algemeen een aangename opgewekte geest." De bijna tweehonderd passagiers van de eerste klasse bestonden uit Amerikanen en Nederlanders. "Het trof al bijzonder gelukkig dat wij onze voortreffelijke consul-generaal, de heer Planten, die reeds meer dan vijfentwintig jaar op zo uitnemende wijze de belangen onzer Nederlanders te New York voorstaat, tot onze medepassagiers mochten rekenen." Gerritsen en Jacobs reisden met een schip van de Holland Amerika Lijn. De overtocht duurde tien dagen. Gerritsen vertelt dat het Duitse schip 'Kaiser Wilhelm II' de overtocht in vijf dagen maakte: "Indien onze wakkere directie te Rotterdam, op den duur bij de populariteit van de lijn, ook het drukke passagiersverkeer wil behouden, zal zij mijns inziens op middelen bedacht moeten zijn om de 'snelvaarders' in de duur van de vaart zo niet te overtroeven, dan toch minstens nabij te komen."
New York

De Brooklyn Bridge in New York rond 1900
"Eerlijk gezegd heeft deze wereldstad op mij niet die overweldigende indruk gemaakt als ik er van verwachtte," schreef Gerritsen. "Zeker, New York met zijn drieëneenhalf miljoen inwoners is een ontzaglijk grote stad, waar men zich van boven- en ondergrondse treinen en elektrische trammen heeft te bedienen om zich naar verschillende delen van de stad te begeven, maar dat indrukwekkende verkeer dat men op sommige punten in de City van Londen heeft, ziet men hier niet. [...] Aan de sporadisch opdoemende hoge gebouwen van twintig tot dertig verdiepingen, raakt het oog spoedig gewend." De straten werden slecht onderhouden, schreef hij in het Algemeen Handelsblad. "In enkele voorname straten zelfs vindt men in het asfaltplaveisel kuilen, zoals ik zeker weet, dat er in de Amsterdamse bestrating nergens te vinden zijn. En de keien liggen op sommige pleinen in het midden van de stad minstens even hobbelig als bij ons in de buitenwijken."PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer geschiedenis
EpisodenLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Nederlandse Kastelen

Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.