Snelweg Afsluitdijk
Spoorlijn en verkeersweg

Foto Ruud van Capelleveen: Afsluitdijk met monument Dudoc
De Afsluitdijk werd voldoende breed gemaakt om naast een verkeersweg een spoorlijn te kunnen aanleggen. Met deze spoorlijn zouden van Anna Paulowna naar Harlingen, Noord-Holland en Friesland worden verbonden. Bij de aanleg van de Amsteldiepdijk in Wieringen werd al rekening gehouden met een spoorlijn over de Afsluitdijk. In de uitgegraven kleisleuf in Wieringen - de klei werd gebruikt voor de aanleg van de Afsluitdijk - zou de spoorlijn komen. Later, toen een rendabele exploitatie van het tracé door de Nederlandse Spoorwegen onmogelijk bleek, werd in deze spoorgleuf de autoweg naar de Afsluitdijk aangelegd. De overgebleven ruimte op de Afsluitdijk werd veertig jaar later benut om de autoweg te verbreden tot een vierbaans snelweg.Groei gemotoriseerd verkeer
Tijdens de aanleg van de Afsluitdijk groeide het gemotoriseerde verkeer. Door de seriematige productie was de prijs van de auto sterk afgenomen en kon een grotere groep mensen zich de aanschaf van een auto permitteren. Het budget van de overheid voor wegenverbetering steeg in deze jaren geleidelijk. "Naar mate de intensiteit van het verkeer steeg, nam de hinder toe en klonken de klaagzangen van de automobilist luider," schreef Willem van der Ham in zijn gedenkboek over Rijkswaterstaat, 'Heersen en Beheersen: Rijkswaterstaat in de twintigste eeuw'.Economische factoren
De druk op de overheid om de situatie te verbeteren nam toe. De ANWB en het Koninklijk Instituut van Ingenieurs organiseerden in 1920 een wegencongres. "Hieruit kwam de Vereniging Het Nederlandsche Wegen-Congres voort, een krachtige lobbygroep waarin tal van belanghebbenden zich verenigden.De wielrijdersbond gebruikte economische motieven om de staat tot hogere uitgaven voor het wegennet te bewegen: "Het doel van een wegennet ligt niet in zichzelf. Het kan slechts middel zijn - maar dan ook een middel van vitale betekenis - om tot een hoog cultureel doel te geraken. Dit doel is: de grootst mogelijke bloei te bevorderen van landbouw, handel en nijverheid, benevens van het toerisme. Zijn grote betekenis ontleent het wegennet aan het feit, dat het een onmisbare factor is in het economische leven."
Rijkswegenplan
Als we het kaartje van het Rijkswegenplan van 1927 bekijken zien we dat het huidige net van autowegen hier nagenoeg naadloos op aansluit. De verkeersweg over de Afsluitdijk staat hierop nog niet ingetekend. De Afsluitdijk was nog in aanbouw. De laatste opening van de Afsluitdijk zou op 28 mei 1932 in de Vlieter, daar waar nu de uitkijktoren van Willem Dudok staat, gedicht worden.De mogelijkheid voor de aanleg van een spoortracé over de Afsluitdijk bleef lang bestaan. Uiteindelijk werd in de jaren zeventig besloten tot verbreding van de verkeersweg. In 1976 werd de verkeersweg op de Afsluitdijk omgebouwd tot snelweg.
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: geschiedenis Friesland
FrieslandStandbeeld Cornelis Lely op de Afsluitdijk
Steenzetter Afsluitdijk
Kornwerderzand
Zuiderzeeplan
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Nederlandse Kastelen

Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.