Clement van Maasdijk (1885-1910)
Dodelijk ongeluk bij Arnhem

Foto Ruud van Capelleveen: Door August Falise gemaakt borstbeeld van Clement van Maasdijk
Clement van Maasdijk was de eerste Nederlander die omkwam bij een vliegtuigongeluk. Dit gebeurde op het landgoed Warnborn bij Arnhem, waar de vliegtuigpionier op 27 augustus 1910 een demonstratie gaf. Op 31 augustus zou hij tijdens de Vliegweek Arnhem als speciale gast in de Buiten-Societeit geëerd worden, maar deze bijeenkomst kon niet doorgaan.Vliegongeluk
Op 27 augustus 1910 zagen ooggetuigen hoe Clement van Maasdijk steiler dan gewoonlijk opsteeg. "Misschien nodig, om het golvende terrein," schreef het Algemeen Handelsblad. "De ongelukkige heeft nog niet eenmaal de ronde om het terrein gemaakt. Op een hoogte van vijftig à zestig meter zag men het toestel hellen. Van Maasdijk maakte enige bruske bewegingen, en onmiddellijk daarop ging het toestel als het ware loodrecht naar beneden." Clement van Maasdijk was op slag dood.Brevet
In 1903 hadden de Amerikaanse luchtvaartpioniers Orville en Wilbur Wright een eerste vlucht met een vliegtuig gemaakt. Dit had ook in Nederland veel aandacht getrokken. De aandacht voor het vliegen was er door aangewakkerd. De op 9 augustus 1885 in Den Haag geboren Clement van Maasdijk had de demonstratievlucht boven Den Haag van de Franse vliegenier Eugène Lefebvre gezien en besloot naar Frankrijk te gaan om te gaan lessen bij de vliegtuigbouwer Farman. Hij begon zijn lessen in het Zuid-Franse Pau in een Wright Flyer, maar hij stapte al snel over in een Blériot XI met Anzani motor. Met dit toestel crashte hij op in april 1910, waarna hij een Sommer 1910 Biplane kocht. Clement van Maasdijk haalde met deze tweedekker vlot zijn vliegbrevet bij de Franse Aero Club.Demonstratie
Een groot aantal jonge mannen ging naar Frankrijk. Ook Johan Hilgers ging in Frankrijk in de leer. Nog voor hij het luchtbrevet in bezit had, maakte hij een vlucht boven de Doesburger heide bij Ede en werd daardoor de eerste mens die boven Nederland vloog. Duizenden mensen waren op het vliegfestijn afgekomen. Dat wilde Arnhem ook. Clement van Maasdijk kwam naar Arnhem om zijn kunsten te vertonen. Hij had elders al demonstratievluchten uitgevoerd. In Heerenveen was hij enkele minuten in de lucht gebleven en een hoogte van dertig meter bereikt. Voldoende om over de hoogste boomtoppen te vliegen, maar boven Arnhem ging het toch mis.Gedenkteken
Clement van Maasdijk werd nog naar het Diaconessenhuis gebracht, maar daar kon alleen de dood vastgesteld worden. De onfortuinlijke piloot werd begraven op Moscowa. Bij dit graf plaatste men een borstbeeld van kunstenaar August Falise. Op de plaats van het ongeluk, op het landgoed Warnsborn bij Schaarsbergen, plaatste het comité van de Arnhemse vliegweek een simpele gedenksteen. In Heerenveen werd de Van Maasdijkstraat naar hem genoemd. Bovendien plaatste men daar een gedenkteken. In Arnhem herinnert in Schaarsbergen de Clement van Maasdijklaan aan de eerste dodelijke Nederlandse vliegtuigongeluk.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis van Arnhem. Lees meer over de geschiedenis van Arnhem. Ons interessante e-book over de geschiedenis van Arnhem is een aanrader. Deze stad heeft veel te bieden. Arnhem speelde al in de vijftiende eeuw een belangrijke rol.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd: geschiedenis Arnhem
GelderlandGeschiedenis Arnhem
Arnhem A/Z
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Arnhem

Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden
Gelderland

Bezienswaardigheden in Gelderland
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.