Fietsen in het centrum van Arnhem
Nederland fietsland
Foto Ruud van Capelleveen: Fietsen in het centrum van Arnhem
Nederland is een fietsland. Het is een vervoermiddel dat past bij de typisch zuinige Nederlander. De fiets is goedkoop in gebruik en je kunt hem altijd wel ergens kwijt. Als je in de binnensteden van de Nederlandse steden loopt zie je dat de Nederlander de fiets steeds meer ziet als een wegwerpartikel. Veel fietsen zien er afgetrapt uit en vaak staan fietsen op vreemde plekken geparkeerd: hangend aan de reling van een brug of gestapeld op een stukje niemandsland. De fietsendief werd een nationale plaag.Geschiedenis van de fiets
Aan het basisontwerp van de fiets is lang niets veranderd. De eerste fiets van uitvinder Karl Drais von Sauerbronn (1785-1851) zag er wel anders uit. Karl studeerde aan de bosbouwacademie en later wis- en natuurkunde aan de universiteit van Heidelberg. Hij werd houtvester bij de groothertog van Baden en ontwierp in zijn vrije tijd apparaten waarmee de mens zich efficiënter kon voortbewegen. Na een ontwerp met vier wielen ontwierp Karl Drais von Sauerbronn een voertuig met twee wielen, dat de naam vélocipède of loopfiets kreeg. Deze loopfiets was de voorloper van de fiets die wij nu kennen met trappers en rem. De grote verdienste van Karl Drais von Sauerbronn was de uitvinding van het fietsstuur.Fietsen Arnhem
Fietsen in de natuur geeft een gevoel van vrijheid en is populair bij de Nederlander. Ook de stad biedt een interessant terrein voor de fietser. Steeds meer stadsbesturen zien in dat meer ruimte moet worden gegeven aan dit milieuvriendelijke vervoermiddel. Deze gedachte past bovendien in het streven om de steden autoluw te maken. Zelfs in landen waar fietsen een gevaarlijke bezigheid is, zoals in Groot-Brittannië en Frankrijk, worden nu plannen ontwikkeld om de fiets te populariseren.Witte fietsen
In Parijs werd in juli 2007 het Vélib-fietsenplan geïntroduceerd. In nauwelijks een jaar veranderde het stadsbeeld van de Franse hoofdstad. Overal zie je nu fietsers. Het plan lijkt op het in Nederland bedachte 'witte fietsenplan'. In Amsterdam werd dit geen succes, maar het natuurpark De Hoge Veluwe in Otterlo nam het plan over en maakte het tot een succes.De burgers van Parijs krijgen na betaling van een borgsom een fiets te leen. In Parijs sloeg het plan zo goed aan dat de rijwielhandel nu klaagt dat er geen fietsen meer worden verkocht. Het probleem van de fietsendiefstal blijft immers beperkt tot de borgsom en je hoeft geen onderhoud te plegen. De kapotte fiets levert men in en de Parijzenaar vervolgt zijn weg op een werkend exemplaar.
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis van Arnhem. Lees meer over de geschiedenis van Arnhem. Ons interessante e-book over de geschiedenis van Arnhem is een aanrader. Deze stad heeft veel te bieden. Arnhem speelde al in de vijftiende eeuw een belangrijke rol. Fietsen in het centrum komt ook voor in de interessante geschiedenisbundel Koning Eenoog.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd: geschiedenis Arnhem
GelderlandGeschiedenis Arnhem
Arnhem A/Z
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Arnhem
Arnhem is de stad die tijdens de Tweede Wereldoorlog de speerpunt vormde tijdens Operatie Market Garden. Hierbij bleek de verovering van de Rijnbrug in het centrum van Arnhem 'een brug te ver'. De Slag om Arnhem en de gevolgen hiervan ontbreken natuurlijk niet in deze uitgave. Arnhem heeft echter veel meer te bieden, dan enkel oorlogsherinneringen. De stad speelde al een belangrijke rol in de vijftiende eeuw.Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden
Gelderland
Deze uitgave over Gelderland van Ruud van Capelleveen is zeker niet saai te noemen. Gelderland heeft een rijke geschiedenis en ook landschappelijk veel te bieden. De auteur informeert u op onderhoudende wijze over de geschiedenis en wetenswaardigheden van de honderdvijftig meest interessantste plaatsen in Gelderland.Bezienswaardigheden in Gelderland
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.