Perron Centraal Station Arnhem
Perrontunnel en Passerelle
Foto Ruud van Capelleveen: Passerelle station Arnhem, mei 2012
In juli 2011 werd de nieuwe perrontunnel van het station in Arnhem geopend. Later volgde de oplevering van de Passerelle, een verbinding voor reizigers over de sporen. Het nieuwe station - een ontwerp van toparchitect Ben van Berkel - werd in fasen opgeleverd. Na jaren van teleurstellingen en financiële tegenvallers viel er eindelijk iets te vieren. Het nieuwe station zal naar verwachting ongeveer 625 miljoen euro gaan kosten en in 2016 klaar zijn. Lange tijd moesten de reizigers tientallen meters omlopen om het perron te kunnen bereiken.Ben van Berkel
Ben van Berkel ontwierp een nieuw station met ronde vormen en veel glas, waardoor het daglicht ook de onder het perron liggende stationshal kan belichten. Elk perron is behalve met trappen ook met een lift in de Passerelle bereikbaar. Het station werd uitgebreid van drie naar vier perrons.Station Arnhem
Foto Ruud van Capelleveen: Lift Passerelle station Arnhem, mei 2012
Passerelle
Foto Ruud van Capelleveen: Trappen in station Arnhem, mei 2012
Geschiedenis
De bouw van het nieuwe stationsgebouw in Arnhem heeft een lange geschiedenis. De gemeente Arnhem besloot in mei 1987 dat men afzag van renovatie van het in 1958 gebouwde station. In december 1989 was ook de NS overtuigd dat een nieuw stationsgebouw de beste oplossing was. In april 1990 werd een overeenkomst getekend tussen de gemeente Arnhem en de Nederlandse Spoorwegen.Er brak een periode van veel geharrewar aan. Het door architect Teun Koolhaas in april 1992 gepresenteerde plan werd uiteindelijk in oktober 1996 verworpen, omdat het plan van Koolhaas ten koste zou gaan van een groot deel van de Burgemeesterswijk, ten noorden van het station.
Ben van Berkel kreeg de opdracht om een nieuw stationsplan te maken. Het plan behelsde niet alleen de bouw van een nieuw stationsgebouw, maar een totale aanpassing van de omgeving. Zo werd in oktober 2001 parkeergarage Centraal geopend en werd in maart 2002 de oude Zijpse Poort vervangen door een nieuw door Ben van Berkel ontworpen viaduct. In de zomer van 2005 konden de Park- en de Rijntoren, twee grote kantoortorens aan de zuidzijde van het station, in gebruik worden genomen.
Station Arnhem
Foto Ruud van Capelleveen: Station Arnhem, mei 2012
Probleemproject
Ondertussen waren de eerste financiële tegenvallers al aan het licht gekomen. In juni 2004 bleek dat Arnhem 21 miljoen euro extra moest betalen voor het stationsgebouw. In september 2004 reserveerde de rijksoverheid een extra bedrag: 234 miljoen euro. Ook de opleveringsdatum werd steeds verschoven. Aanvankelijk dacht men in 2006 klaar te zijn. In september 2004 was al duidelijk dat dit 2010 of later zou worden, maar begin 2008 bleek, dat er geen aannemer was die de stationshal wilde bouwen. Er waren tientallen miljoenen euro's meer nodig. Deze kwestie sleepte lang: na lange onderhandelingen brachten de gemeente, de provincie en het rijk samen een extra 37 miljoen bijeen om de stationshal af te bouwen. Het vinden van een aannemer bleek geen sinecure: twee jaar later was er nog geen bouwbedrijf gevonden die het risico aandurfde.Moderne vormen
Foto Ruud van Capelleveen: Station Arnhem, mei 2012
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis van Arnhem. Lees meer over de geschiedenis van Arnhem. Ons interessante e-book over de geschiedenis van Arnhem is een aanrader. Deze stad heeft veel te bieden. Arnhem speelde al in de vijftiende eeuw een belangrijke rol.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd: geschiedenis Arnhem
GelderlandGemeente Arnhem
Arnhem A/Z
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Arnhem
Arnhem is de stad die tijdens de Tweede Wereldoorlog de speerpunt vormde tijdens Operatie Market Garden. Hierbij bleek de verovering van de Rijnbrug in het centrum van Arnhem 'een brug te ver'. De Slag om Arnhem en de gevolgen hiervan ontbreken natuurlijk niet in deze uitgave. Arnhem heeft echter veel meer te bieden, dan enkel oorlogsherinneringen. De stad speelde al een belangrijke rol in de vijftiende eeuw.Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden
Gelderland
Deze uitgave over Gelderland van Ruud van Capelleveen is zeker niet saai te noemen. Gelderland heeft een rijke geschiedenis en ook landschappelijk veel te bieden. De auteur informeert u op onderhoudende wijze over de geschiedenis en wetenswaardigheden van de honderdvijftig meest interessantste plaatsen in Gelderland.Bezienswaardigheden in Gelderland
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.