Betuweroute in perspectief
Pannerdensch Kanaal

Foto Ruud van Capelleveen: Luchtkoker Spoortunnel Pannerdensch Kanaal bij Groessen
De spoortunnel bij Groessen onder het Pannerdensch Kanaal is onderdeel van de Betuweroute. De goederentreinen uit Duitsland komen op weg naar de Maasvlakte aan de andere zijde bij Angeren weer boven de grond. Prorail begon in mei 2000 met de aanleg van de spoortunnel onder de Rijn, die hier Pannerdensch Kanaal heet. De bouw kostte 125 miljoen euro en duurde vier jaar. Hierbij werden nieuwe technieken gebruikt. Men groef met een speciale tunnelboormachine dwars door een speciaal aangelegde zanddam. Op het diepste punt ligt de 2680 meter lange spoortunnel vijfentwintig meter onder het maaiveld.Infrastructuurproject
De Betuwelijn was het grootste infrastructuurproject van Nederland tot dan toe en had daardoor een omstreden voorgeschiedenis. Politici, economen, vervoersdeskundigen en milieugroeperingen namen zelden een eensgezind standpunt in. Bij het Pannerdensch Kanaal koos men voor de best denkbare variant. Het unieke rivierlandschap bleef hier behouden. Op andere plaatsen koos de overheid veelal voor een goedkope oplossing en spleet de Betuweroute gemeenschappen of werd het landschap voor altijd verwoest.Impact
De aanleg van de Betuweroute had een grote impact op de gemeenschappen langs de goederenspoorlijn tussen de Maasvlakte en Duitsland. Ambtenaren, politici, Prorail, onderzoekscommissies en omwonenden schreven een ongelooflijke hoeveelheid studies, verslagen, folders en teksten. In 2003 stelde Prorail in samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat een aantal folders samen om de noodzaak van het omstreden project te benadrukken. 'Nieuw perspectief' was een uitgave van het ministerie uit augustus 2002: "De 160 kilometer lange goederenspoorlijn verbindt de Rotterdamse haven rechtstreeks met het Europese achterland. Zo verstevigt de Betuweroute de positie van Nederland als distributie- en transportland zonder het milieu overmatig te belasten."Ruggengraat
"Als toekomstige ruggengraat van het Nederlandse goederenspoor biedt de Betuweroute een nieuw perspectief voor het railgoederenvervoer," zei de persafdeling van het ministerie. "Alle prognoses wijzen in dezelfde richting: de wereldhandel blijft groeien. Over twintig jaar worden er twee tot drie keer zoveel goederen vervoerd als nu. Binnen Europa zullen de goederenstromen de komende jaren sterk groeien door uitbreiding van de Europese Unie met de landen in Oost-Europa."Volgens het ministerie was de Betuweroute een noodzakelijkheid voor Nederland om het economische belang van de 'mainports' Rotterdam en Schiphol veilig te stellen. "In de havengebieden is een bloeiende industrie met veel toegevoegde waarde en werkgelegenheid." De folder van Verkeer en Waterstaat leek te zijn geschreven met hulp van het ministerie van Economische Zaken, maar een onderbouwing van de beoogde terugverdiencapaciteit van de Betuweroute ontbrak.
Herkenbaar
De aantasting van het leefmilieu en het typische rivierenlandschap werd door Verkeer en Waterstaat wel erg positief benaderd: "Veel van het landschap blijft zoals het was." Sommige ministeriële teksten waren onbedoeld komisch: daar waar we niet graven verandert niets, alleen uw uitzicht, verbinding of geluidsoverlast."Bij de aanleg van een nieuwe spoorlijn wordt van meet af aan rekening gehouden met wat er al is aan gebouwen en wegen, met de mensen die er langs wonen, met de dieren die er leven en met de kwaliteit van het landschap." Er werd veel zorg besteed aan de architectonische vormgeving van bruggen, viaducten en geluidsschermen: "Al deze kunstwerken hebben een slank, maar stevig uiterlijk en zijn zo ontworpen dat ze mooi bij elkaar passen. Zo geven ze de Betuweroute een herkenbaar eigen gezicht."
Betuweroute

Betuweroute
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de monumenten in de prachtige dorpen en steden van Gelderland. Lees de interessante uitgave Gelderland: Geschiedenis en bezienswaardigheden om meer te weten te komen over de mooiste provincie van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Leven in de delta

U komt veel te weten door het lezen van 'Leven in de delta'. Ruud van Capelleveen heeft veel geschreven over kastelen, de ontwikkeling van de spoorwegen in Nederland en de Tweede Wereldoorlog. Ook deze onderwerpen zijn goed vertegenwoordigd in 'Leven in de delta'.
Leven in de delta
Lees verder: geschiedenis Gelderland
GelderlandLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Gelderland

Bezienswaardigheden in Gelderland
Geschiedenis Nederland

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.