Berlijn, blokkade en luchtbrug
Spanning tussen oost en west
Na de Tweede Wereldoorlog werd Duitsland opgedeeld in vier militaire zones: Rusland, de Verenigde Staten van Amerika, Groot-Brittannië en Frankrijk kregen elk een zone toegewezen. De voormalige hoofdstad van Duitsland, Berlijn, werd ook verdeeld. Al snel liep de spanning op tussen de communistische Sovjet-Unie en de kapitalistische westerse landen. De blokkade van Berlijn was hiervan het gevolg.Situatie
In 1948 verslechterde de politieke situatie in Europa. In Tsjecho-Slowakije vond een staatsgreep plaats. Jan Masaryk (1886-1948) kwam om het leven door een val uit het raam van zijn ministerie van Buitenlandse Zaken. Of het moord of zelfmoord was is nooit duidelijk geworden.In juni 1948 kondigden de drie westelijke bezettingsmachten van Berlijn voor hun gebied een munthervorming aan. De Reichsmark werd hierbij vervangen door de nieuwe Deutschmark. Het was een eerste stap naar de ontwikkeling van een welvarend en sterk Duitsland. Stalin vreesde een sterk Duitsland. Rusland was in de eerste helft van de twintigste eeuw immers al twee keer door Duitsland aangevallen.
Afsluiting toegangswegen naar West-Berlijn
Op 24 juni 1948 sloten de Sovjets plotseling alle toegangswegen naar West-Berlijn af. Hierdoor was het stadsdeel totaal afgesloten van de buitenwereld en kon het niet meer bevoorraad worden vanuit West-Duitsland.Met de blokkade probeerden de Sovjets de deling van Berlijn in vier sectoren ongedaan te maken. Rusland wilde de zeggenschap over heel Berlijn, nadat pogingen tot samenwerking waren mislukt.
De blokkade van Berlijn zou tot 12 mei 1949 duren.
Toevoer van stroom beperkt
Niet alleen alle straten en vaarwegen werden versperd. De elektriciteitsbedrijven in de oostelijke sector hadden bovendien opdracht gekregen de toevoer van stroom naar West-Berlijn te beperken. In het begin van de blokkade werd de capaciteit teruggebracht tot de helft. Later werd de elektriciteit geheel afgesloten.Aanvoer per vliegtuig
Generaal Lucius D. Clay (1897-1978), de Amerikaanse commandant in Berlijn, kreeg de opdracht om een luchtbrug naar Berlijn te organiseren. Het werd de grootste uit de geschiedenis.Op 26 juni 1948 begonnen de Engelsen en Amerikanen met de aanvoer van levensmiddelen en kolen per vliegtuig. De geallieerden vervoerden in de eerste dagen 6,5 ton goederen per dag. De vliegtuigen vlogen af en aan en in mei 1949 was het dagelijks aangevlogen tonnage tot 12.000 gestegen. In totaal werden tijdens de periode van de luchtbrug 277.264 vluchten uitgevoerd.
Opheffing blokkade
In mei 1949 zagen de Russen in dat de blokkade zinloos was. De blokkade werd versoepeld: transport werd onder geleide weer toegestaan over de snelweg door Oost-Duitsland.In de geallieerde sector werd in mei 1949 de Duitse Bondsrepubliek uitgeroepen. Duitsland zou tot de Val van de Muur in 1989 verdeeld blijven in een door de Russen gecontroleerd Oost-Duitsland en een welvarend en volop in de Europese Unie geworteld West-Duitsland. De blokkade van Berlijn leidde tot de vorming van de NAVO, waarin West-Europese landen met de Verenigde Staten van Amerika en Canada op militair gebied gingen samenwerken.
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer geschiedenis
Hoofdpagina GeschiedenisDuitsland
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland
Leven in de delta is een aantrekkelijke geschiedenisbundel en een reis door de tijd en door Nederland. U ziet Nederland door de ogen van een liefhebber van geschiedenis: beleef het verleden van ons land aan de hand van opzienbarende feiten en mooie verhalen.Leven in de delta
Nederlandse Kastelen
Met 'Nederlandse kastelen: van motte tot buitenplaats' heeft Ben Hendriks een zeer toegankelijke studie geschreven over de geschiedenis van Nederlandse kastelen en het leven op kastelen door de eeuwen heen.Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.