Door de geluidsbarrière
Chuck Yeager

Chuck Yeager
Chuck Yeager werd op 13 februari 1923 geboren te Myra in West Virginia. In 1939 begon hij te Fort Benjamin Harrison aan zijn opleiding tot piloot. Na een opleiding op de basis Wright Field, werd Chuck Yeager in augustus 1947 overgeplaatst naar Muroc Air Base in Californië. Twee maanden later vond de vlucht plaats met de Bell XS-1, waarbij Yeager als eerste mens officieel de geluidsbarrière doorbrak. Hij bereikte een snelheid van meer dan 1200 kilometer per uur. Chuck Yeager werkte tot zijn pensioen in 1975 bij de Amerikaanse luchtmacht. Hij overleed op 7 december 2020 op 97-jarige leeftijd in Los Angeles.Ontwikkeling in Duitsland
In de Tweede Wereldoorlog bleken de Duitse ingenieurs bijzonder inventief. Wernher von Braun en anderen ontwikkelden raketten. Van 1937 tot 1945 was Wernher von Braun als technisch directeur verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Duitse vergeldingswapens V1 en V2 in Peenemünde. Met deze 'vliegende bommen' werden de Duitsers in staat gesteld om vanaf het vaste land van Europa steden in Engeland te bombarderen. Na de oorlog vestigde Braun zich in de Verenigde Staten en hielp de Amerikanen naar de maan.Straalmotoren
Ook op het gebied van de luchtvaart werd door de Duitse ingenieurs een belangrijke nieuwe ontwikkeling gestart. De eerste vliegtuigen werden aangedreven met behulp van een propeller. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde Messerschmitt een door straalmotoren voorgestuwde jager.Duikvlucht
Met deze Messerschmitt straaljager gebeurden veel ongelukken. De Duitse piloot Hans Guido Mutke kon het wel navertellen en verklaarde later dat zijn straaljager tijdens een duikvlucht heftig vibreerde. De snelheidsmeter stond op dat moment op de maximale stand van 1.100 kilometer per uur. Korte tijd reageerde het vliegtuig niet op de besturingsinstrumenten. Pas veel later begreep Hans Guido Mutke dat hij met zijn straalvliegtuig tijdens de duikvlucht de geluidsbarrière had doorbroken.Onbestuurbaar
Na de oorlog construeerden de Amerikaanse ingenieurs met Duitse hulp ook een straaljager. Eerst werden de buitgemaakte Messerschmitts beproefd. De Amerikanen stelden vast dat zodra het vliegtuig de snelheid van het geluid bereikt, de richtingroeren geen invloed meer hadden op de vliegrichting: het vliegtuig werd korte tijd onbestuurbaar. Dit laatste overkwam ook Chuck Yeager tijdens zijn 'record'-vlucht.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer geschiedenis
Hoofdpagina GeschiedenisLuchtvaart
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Nederlandse Kastelen

Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.