Enneüs Heermabrug in Amsterdam
Brug over het IJ

Foto Willem_90 (CC BY-SA): Combino 2138 op de Enneüs Heermabrug in IJburg
De Enneüs Heermabrug verbindt sinds 2001 het Zeeburgereiland met het Steigereiland in het Amsterdamse stadsdeel Zeeburg. De brug over het IJ werd vernoemd naar de veel te vroeg gestorven CDA-politicus Enneüs Heerma. Hij was onder meer wethouder van Amsterdam en staatssecretaris van VROM en Economische Zaken.Enneüs Heerma
Enneüs Heerma werd op 23 december 1944 geboren in Rijperkerk. Hij studeerde politieke wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. De politicus heeft zich namens de ARP en na 1980 voor het CDA sterk gemaakt voor het behoud van de scheepswerven in Amsterdam. Hij concludeerde dat men aanvankelijk te grote plannen had gemaakt. We hadden met een 'pilotproject' moeten beginnen, vertelde hij in 1982 aan een journalist van NRC Handelsblad. Heerma meende dat het oude oostelijke havengebied aangewezen moest worden als woningbouwlocatie. De vele ondernemingen moesten naar het westelijk deel verhuizen.Landelijk
Het talent van Enneüs Heerma raakte ook in Den Haag bekend. In 1986 was hij korte tijd staatssecretaris van Economische Zaken in het kabinet-Lubbers II, maar hij volgde enkele maanden later Gerrit Brokx op als staatssecretaris van VROM. De verkiezingen van 1994 verliepen desastreus voor het CDA. Nadat lijsttrekker Elco Brinkman was afgetreden werd Enneüs Heerma fractievoorzitter. Heerma vervulde zijn functie als boegbeeld van het verwarde CDA tot hij in 1997 werd opgevolgd door Jaap de Hoop Scheffer. Korte tijd later werd bij Heerma longkanker geconstateerd. Hij overleed op 1 maart 1999.Nicholas Grimshaw
De 230 meter lange Enneüs Heermabrug werd ontworpen door de Britse architect Nicholas Grimshaw (1939-2025). Hij studeerde aan het Edinburgh College of Art en de Architectural Association School of Architecture in Londen. Nadat hij jarenlang met Terry Farrel had gewerkt stichtte hij in 1980 een eigen bedrijf: Nicholas Grimshaw & Partners. In 1989 won hij de RIBA National Award voor zijn ontwerp van de drukkerij van de Financial Times in Londen. In 1992 ontwierp hij het Britse paviljoen voor de Wereldtentoonstelling in Sevilla.Waardering
Het ontwerp van de Enneüs Heermabrug werd in 2002 onderscheiden met de Nationale Staalprijs in de categorie Infrastructuur en overige staalconstructies. Het is een van de langste bruggen van Amsterdam. De twee hoofdoverspanningen zijn elk 75 meter lang. Door de prachtig gebogen vorm kreeg deze brug al snel passende bijnamen als 'Beha' en 'Cup IJ'. Nicholas Grimshaw was met het ingenieursbureau Arcadis ook verantwoordelijk voor het ontwerp van het spoorweg- en metrostation Bijlmer Arena.Tramlijn 26
De Enneüs Heermabrug wordt sinds 2005 ook gebruikt door tramlijn 26. Deze tramlijn verbindt het Centraal Station via Rietlandpark en Zeeburgereiland met IJburg. De gemeente Amsterdam besloot in 1996 tot de aanleg van de wijk IJburg. Tegenstanders hadden grote bezwaren vanwege de aantasting van de natuur in het IJmeer. Ter compensatie werd daarom ten noorden van Durgerdam een nieuw natuurgebied aangelegd langs de Waterlandse Zeedijk.Eilanden
IJburg bestaat uit een aantal in het IJmeer aangeplempte eilanden, zoals het Steigereiland en het Haveneiland. Uiteindelijk zal IJburg 45.000 inwoners krijgen en zullen er 12.000 mensen werken. IJburg maakt deel uit van het stadsdeel Oost. Op IJburg vindt u ook de Nesciobrug. Deze brug werd vernoemd naar de Nederlandse schrijver Nescio. De prozaschrijver Nescio had met zijn vrienden lange wandelingen op de Diemerzeedijk gemaakt. De Nesciobrug verbindt Amsterdam en Diemen met IJburg via de door Nescio beschreven Diemerzeedijk.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan geschiedenis van Amsterdam. Lees Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden als u uw bezoek aan Amsterdam wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van Amsterdam. De Enneüs Heermabrug komt ook voor in onze uitgave Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Vervolg uw reis door Amsterdam
Amsterdam HoofdpaginaABC van Amsterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Amsterdam
Ruud van Capelleveen schrijft regelmatig een artikel over de rijke geschiedenis van de hoofdstad van Nederland. In dit e-book verzamelde hij 150 verhalen die zijn grote interesse en betrokkenheid tonen. Deze uitgave over Amsterdam bevat 150 episoden uit de rijke geschiedenis van Amsterdam aan de hand van interessante plaatsen en opmerkelijke verhalen. U kunt de geschiedenis van deze prachtige stad en zijn soms eigenwijze inwoners volgen vanaf de middeleeuwen tot in deze tijd.Amsterdam
Geschiedenis Nederland
In 'Door de Nederlandse geschiedenis' vertelt Ruud van Capelleveen veel over de Nederlandse geschiedenis: over de moordenaar van Willem van Oranje, Balthasar Gerards, over raadpensionaris Johan van Oldenbarnevelt, die met prins Maurits in conflict raakte, over de invloed van koning Lodewijk Napoleon, die door zijn broer Napoleon Bonaparte aangewezen werd om de Franse belangen te dienen als koning over Nederland, over de Slavenhandel van de WIC en andere belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


