IJ-tunnel in Amsterdam
Verkeerstunnel onder het IJ

Foto LCS (CC BY-SA): IJ-tunnel met Nemo
De IJ-tunnel, een autotunnel onder het IJ in het centrum van Amsterdam, werd in 1968 geopend. De maximumsnelheid in de tunnel is 70 kilometer per uur. Het verkeer in de tunnel wordt met bewakingscamera's in de gaten gehouden. De tunnel heeft een lengte van meer dan een kilometer. Het laagste punt ligt 20,3 meter beneden NAP.Tunnelbuizen
Aan beide zijden van het IJ staan ventilatiegebouwen, waarvandaan frisse lucht in de tunnelbuizen wordt geblazen. Met andere kanalen wordt de vuile lucht afgezogen. Met een computer wordt de lichtintensiteit bij het begin en aan het einde van de tunnelbuizen geregeld. Hierdoor vindt een geleidelijk overhang van daglicht naar tunnellicht, of omgekeerd, plaats.Stadsautoweg
Het verkeer in de tunnel wordt met bewakingscamera's in de gaten gehouden. De weg door de IJ-tunnel is uitgevoerd als stadsautoweg met twee gescheiden rijbanen met twee rijstroken. Aan de zuidzijde bouwde men boven de zuidelijke tunnelingang het Nemo. Het gebouw heeft de vorm van een schip dat boven het water uitsteekt. Het past daardoor uitstekend in de omgeving. Het Nemo werd door de vermaarde Italiaanse architect Renzo Piano ontworpen.Gemeente
De bouw van de IJ-tunnel gebeurde in opdracht van de stad Amsterdam. In de twintigste eeuw had Amsterdam grote uitbreidingen aan de noordzijde van het IJ gerealiseerd. De ponten en veren werden daardoor steeds zwaarder belast. Er werd lang gepraat over geld. Vanwege de slechte positie van de staatskas meende het rijk dat de IJ-tunnel overbodig zou zijn na de aanleg van de Coentunnel en de Schellingwouderbrug. Amsterdam besloot niet te wachten en de tunnel voor eigen rekening te bouwen.Overbodig
Ook over de plaats en de vorm van de tunnel werd lang gepraat. Publieke Werken wilde dat de tunnel bij het centrum zou komen te liggen, maar dat zou een overbelasting van de binnenstad tot gevolg hebben. Een voordeel zou zijn dat de stadsbussen een goede verbinding met Amsterdam-Noord zou krijgen. De overheid voelde weinig voor een extra tunnel bij het centrum. Door de aanleg van de Coentunnel en de Schellingwouderbrug zou een IJ-tunnel overbodig zijn.Opening
De Coentunnel werd in 1966 geopend. De IJ-tunnel werd op 30 oktober 1968 door Koningin Juliana geopend. Met een druk op de knop maakte koning Juliana een einde aan de grootste hoofdstedelijke frustratie van de laatste tientallen jaren, schreef De Telegraaf. "In de haven lieten schepen hun sirenes loeien. Bussen en auto's toeterden. Terwijl dit vreugdevuur van lawaai ontbrandde, werden bij de ingang van de tunnel 2.500 duiven losgelaten, noteerde de verslaggever van het Nieuwsblad van het Noorden."PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan geschiedenis van Amsterdam. Lees Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden als u uw bezoek aan Amsterdam wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van Amsterdam. De IJ-tunnel komt ook voor in onze uitgave Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Vervolg uw reis door Amsterdam
Amsterdam HoofdpaginaABC van Amsterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Amsterdam

Amsterdam
Geschiedenis Nederland

Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.