Luchthaven Schiphol
Belangrijkste vliegveld van Nederland

Foto Ruud van Capelleveen: Schiphol
Schiphol is de belangrijkste luchthaven van Nederland. Het vliegveld ligt in de gemeente Haarlemmermeer, ten zuidwesten van Amsterdam. De gemeente Amsterdam is een van de aandeelhouders van de Schiphol Group, de exploitant van de luchthaven. De luchthaven verwerkt jaarlijks ongeveer zeventig miljoen reizigers.Geschiedenis
De luchthaven werd in 1916 aangelegd als militair vliegveld. Bij dit vliegkamp plaatste men vier houten loodsen. Het vliegveld bleek al snel te klein. De overheid kocht daarom ook de aanliggende percelen. Na de Eerste Wereldoorlog kwam ook de burgerluchtvaart tot ontwikkeling met ongeveer 250 vluchten per jaar. In 1928 werd het eerste stationsgebouw en een verkeerstoren gebouwd. De landingsbanen en de accommodaties van Schiphol werden steeds aangepast. Als militair vliegveld verloor Schiphol aan betekenis. De gemeente Amsterdam werd in 1926 eigenaar van Schiphol. De burgerluchtvaart kreeg alle kans om zich te ontwikkelen. De geschiedenis van de luchthaven Schiphol is onverbrekelijk verbonden met de luchtvaartmaatschappij KLM.KLM
De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) werd in 1919 opgericht door Albert Plesman en acht investeerders. Koningin Wilhelmina zag het wel zitten. Zij verleende KLM al voor de oprichting het predicaat Koninklijk. Op 17 mei 1920 vertrok vanaf Schiphol de eerste commerciële vlucht tussen Londen en Amsterdam met een De Havilland DH-16. In dat jaar vervoerde KLM 345 passagiers, 22 ton vracht en 3 ton post. In 1924 startte KLM vanaf Schiphol met de legendarische route naar Batavia in de toenmalige kolonie Nederlands-Indië. De maatschappij gebruikt aanvankelijk geleasede toestellen en piloten van Britse bedrijven, maar bouwt snel een eigen vloot en personeelsbestand op. Er werd op allerlei manieren reclame gemaakt.Uiver
In oktober 1934 behaalde de Uiver, een modern nieuw vliegtuig van de KLM, de tweede prijs in de snelheidsrace van Engeland naar Australië: de Melbourne-race. De terugtocht van de Uiver werd een triomftocht. De kranten schonken veel aandacht aan de KLM-vlucht. De naam van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij werd overal met respect uitgesproken. De piloten waren helden. Iedereen kende hun namen. Op 20 december 1934 vertrok de Uiver voor een tweede langeafstandsvlucht. Het was een speciale Kerstvlucht naar Batavia. Her vliegtuig kwam in Syrië in slecht weer terecht. De Uiver verongelukte bij Rutbah Wells in de Syrische woestijn. De vier bemanningsleden en de drie passagiers kwamen bij dit ongeluk om het leven. Het uitgebrande wrak werd een dag later gevonden.Groei
Schiphol werd tijdens de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd door bombardementen. Schiphol werd in 1949 heropend als burgerluchthaven. Het ontwerp van Jan Dellaert vormde de basis voor het moderne Schiphol. De eerste terminal voor internationale vluchten werd in 1958 in gebruik genomen. De ontwikkeling van de het passagiersvervoer zette zich na de Tweede Wereldoorlog in versneld tempo door en deze groei bleef niet onopgemerkt bij de omwonenden. Vanaf de jaren zestig ontstond steeds meer weerstand tegen geluidshinder en andere negatieve aspecten die de vele vluchtbewegingen veroorzaakten.Overlast
De overheid bleek niet genegen om de bewoners rond Schiphol tegemoet te komen. De luchthaven mocht blijven uitbreiden, want dat zou belangrijk zijn voor de economische ontwikkeling van Amsterdam en Nederland. De vliegtickets werden bovendien goedkoper en hierdoor nam het gebruik van de luchthaven nog meer toe. Pogingen om een deel van het vliegverkeer te verplaatsen naar Eindhoven lukten slechts gedeeltelijk.Lelystad
Royal Schiphol Group is ook eigenaar van luchthaven Lelystad. Dit vliegveld krijgt te taak om vluchten naar vakantiebestemmingen af te handelen. De opening van dit vernieuwde vliegveld werd al verschillende keren uitgesteld in verband met geluidshinder en co2-uitstoot. In oktober 2022 stapte Royal Schiphol Group in als grootaandeelhouder van Maastricht Aachen Airport. Het bedrijf betaalde 4,2 miljoen euro voor veertig procent van de aandelen van het vliegveld bij Maastricht.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan geschiedenis van Amsterdam. Lees Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden als u uw bezoek aan Amsterdam wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van Amsterdam.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Vervolg uw reis door Amsterdam
Amsterdam HoofdpaginaABC van Amsterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Amsterdam
Ruud van Capelleveen schrijft regelmatig een artikel over de rijke geschiedenis van de hoofdstad van Nederland. In dit e-book verzamelde hij 150 verhalen die zijn grote interesse en betrokkenheid tonen. Deze uitgave over Amsterdam bevat 150 episoden uit de rijke geschiedenis van Amsterdam aan de hand van interessante plaatsen en opmerkelijke verhalen. U kunt de geschiedenis van deze prachtige stad en zijn soms eigenwijze inwoners volgen vanaf de middeleeuwen tot in deze tijd.Amsterdam
Geschiedenis Nederland
In 'Door de Nederlandse geschiedenis' vertelt Ruud van Capelleveen veel over de Nederlandse geschiedenis: over de moordenaar van Willem van Oranje, Balthasar Gerards, over raadpensionaris Johan van Oldenbarnevelt, die met prins Maurits in conflict raakte, over de invloed van koning Lodewijk Napoleon, die door zijn broer Napoleon Bonaparte aangewezen werd om de Franse belangen te dienen als koning over Nederland, over de Slavenhandel van de WIC en andere belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


