Pont de la Concorde in Parijs
Brug over de Seine

Foto Mbzt (CC BY): Pont de la Concorde met het Palais Bourbon
De Pont de la Concorde over de Seine in Parijs werd in 1791 gebouwd naar een ontwerp van architect Jean-Rodolphe Perronet. Bij de bouw van de brug werd materiaal gebruikt van de gesloopte Bastille, de gevangenis die aan het begin van de Franse Revolutie door een woedende menigte was bestormd.Bastille
De Bastille stond niet hier aan de Seine, maar op de plaats waar nu de Place de la Bastille ligt. Op dit plein zijn de contouren van de voormalige vesting met noppen in het plaveisel aangegeven. In het metrostation Bastille is nog een stuk fundering van de Bastille zichtbaar. De bestorming van de Bastille door een woedende menigte op 14 juli 1789 wordt gezien als het begin van de Franse Revolutie. De Bastille werd gezien als het symbool van het absolute koninklijke gezag en de willekeurige macht van de koning, mede omdat de mensen hier soms zonder proces werden opgesloten. Na de bestorming werd de Bastille afgebroken.Terreur
Tijdens de Franse Revolutie vonden veel gewelddadige gebeurtenissen plaats, waaronder moorden en onthoofdingen. De Franse koning Lodewijk XVI en koningin Marie Antoinette werden in 1793 onthoofd. Robespierre voerde een schrikbewind. Duizenden mensen werden vermoord, vooral met de guillotine. Uiteindelijk werd ook Maximilien de Robespierre ook onthoofd. In november 1799 kwam Napoleon Bonaparte door een staatsgreep aan de macht. Hij zette het toenmalige Franse bestuur af en vestigde een Consulaat. Napoleon werd consolideerde zijn macht en liet zich in 1804 kronen tot keizer van Frankrijk.Bruggenbouwer
De Pont de la Concorde verbindt de Place de la Concorde met de Quai d'Orsay over de rivier de Seine. Het plan voor de bouw van een brug op deze plaats werd al in 1725 gemaakt, toen de Place de la Concorde werd aangelegd. De Pont de la Concorde werd gebouwd naar een ontwerp van architect Jean-Rodolphe Perronet (1708-1794). Perronet was een pionier in bruggenbouw. Hij is vooral bekend om zijn indrukwekkende stenen boogbruggen. Hij bouwde ook de Pont de Neuilly (1774) en de Pont Sainte-Maxence (1785). De constructie van de brug begon in 1787. De Pont de la Concorde werd in 1791 opgeleverd. De brug is 153 meter lang en 34 meter breed.Standbeelden
In opdracht van Napoleon Bonaparte plaatste men in 1810 acht standbeelden van generaals die tijdens de veldtochten van het napoleontische leger waren gesneuveld. Na de verdrijving van Napoleon Bonaparte naar Sint-Helena, werden deze standbeelden vervangen door twaalf nieuwe, uit wit marmer gehouwen, standbeelden. Deze keer koos men voor vier eerste ministers, vier veldheren en vier marineofficieren. De beelden waren een te zware belasting voor de Pont de la Concorde. Lodewijk Filips van Frankrijk liet de twaalf standbeelden naar Versailles verplaatsen.Aanpassingen
De Pont de la Concorde vormt nog altijd een belangrijke schakel in het wegennet van de Franse hoofdstad. De brug moest verschillende keren worden aangepast vanwege de toegenomen verkeersdrukte. De belangrijkste wijziging van de Pont de la Concorde vond in 1932 plaats, toen de breedte werd verdubbeld door de brug aan weerszijden uit te breiden. Dit gebeurde onder leiding van de ingenieurs M. Deval en M. Malet. Zij zorgden ervoor dat de neoclassicistische architectuur van de Pont de la Concorde behouden bleef.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Hierin schrijven ook regelmatig over Frankrijk en Parijs. Lees Parijs: Geschiedenis en wetenswaardigheden als u meer wilt weten over deze interessante stad. Pont de la Concorde komt ook voor in onze uitgave over Parijs.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer geschiedenis Frankrijk
FrankrijkBezienswaardigheden Parijs
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Parijs
Elke keer als u de Franse hoofdstad bezoekt wordt u verrast door de allure, de schoonheid en de geschiedenis van Parijs. Deze stad is het resultaat van een ontwikkeling van tweeduizend jaar. In de wereldstad Parijs kunt u uren ronddwalen. Het is gemakkelijk om van deze stad te gaan houden. Over bijna elk gebouw in het centrum van Parijs is een interessant verhaal te vertellen.Parijs
Geschiedenis Nederland
Leven in de delta is een aantrekkelijke geschiedenisbundel en een reis door de tijd en door Nederland. U ziet Nederland door de ogen van een liefhebber van geschiedenis: beleef het verleden van ons land aan de hand van opzienbarende feiten en mooie verhalen.Leven in de delta
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


