Arnhems Veer bij Westervoort
Bezienswaardigheid in Arnhem

Foto: Schipbrug bij Westervoort rond 1900
Het veer tussen Westervoort en Arnhem heeft eeuwenlang gevaren. De eerste vermelding van de veerverbinding dateert uit 1294. Het veer werd in de middeleeuwen uitgebaat door de heer van Bergh. Hij verkocht de heerlijkheid Westervoort en het veerrecht over de IJssel in 1735 aan de gemeente Arnhem.Pruisen
Het veer bij Westervoort vormde een belangrijke schakel in de verbinding van Arnhem met Zevenaar en Duitsland. Zoals ook bij andere veren bij Arnhem het geval was betaalden mensen uit de omgeving van het veer een lager tarief dan anderen. De gemeente Arnhem verving het veer in 1776 door een schipbrug. Dit gebeurde onder sterke druk van Pruisen, dat een snellere postkoetsverbinding wenste tussen Emmerik en Amsterdam. De Liemers kwam pas na het Congres van Wenen bij Nederland.IJsselbrug
Hierdoor was het definitief gedaan met de Pruisische invloed in Arnhem. Tussen 1853 en 1856 bouwde de Rhijnspoorweg een draaibrug naar Westervoort over de IJssel. In 1901 werd deze spoorbrug vernieuwd en bouwde men er een verkeersbrug naast. Het veer werd toen opgeheven. De stad heeft nog drie jaar lang een salaris van 750 gulden en een woning aan de meesterknecht van het opgeheven veer betaald.Veerdienst bij de Praets
Bij Arnhem hebben verschillende veren over de Rijn gelegen. De weg naar Nijmegen voerde over het veer bij de Praets. In 1844 werd deze dienst verzorgd door een gierpont, een kleine zeilpont en een aantal roeiboten. Voertuigen en dieren konden alleen gebruik maken van de gierpont bij de Praets. Het tarief bedroeg veertig cent voor een voertuig met twee paarden. Voor een koets met vier paarden moest het dubbele betaald worden. Voor een koe en ander vee betaalde men een dubbeltje. Erg snel ging het niet. Vaak wachtte de veerman tot de veerboot vol was. Het veer bij de Preats werd na de voltooiing van de Rijnbrug in 1937 opgeheven.Schipbrug
Het veer naar de Praets werd na de komst van de schipbrug in 1603 niet opgeheven. De schipbrug bestond in de negentiende eeuw uit negentien ijzeren pontonschepen. Hoogwater kon voor problemen zorgen. De schipbrug was dan niet lang genoeg. Het laatste stuk moest men dan door het water lopen of rijden. Met de toename van het verkeer groeide de ontevredenheid over de schipbrug. Het middenstuk van de schipbrug moest er regelmatig uitgevaren worden om schepen te laten passeren. Dit probleem werd pas in 1935 opgelost met de opening van de Rijnbrug. Op de plaats waar de schipbrug lag, bouwde men in de twintigste eeuw de Nelson Mandelabrug.Malburgse veer
Bij Malburgen lag een gierpont. Deze pont onderhield een verbinding tussen de kop van de Van Oldenbarneveldtstraat naar de grotendeels verdwenen Malburgseveerweg. Mensen konden voor vier cent met het veer overgezet worden. Huissenaren betaalden een lager tarief. Zij werden voor een halve stuiver overgezet. Bij duisternis of hoog water werden de tarieven verdubbeld. Iets ten zuiden van dit voormalige Malburgse veer bouwde men in 1987 de Andrej Sacharovbrug.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis van Arnhem. Lees meer over de geschiedenis van Arnhem. Ons interessante e-book over de geschiedenis van Arnhem is een aanrader. Deze stad heeft veel te bieden. Arnhem speelde al in de vijftiende eeuw een belangrijke rol.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd: geschiedenis Arnhem
GelderlandGeschiedenis Arnhem
Arnhem A/Z
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Arnhem

Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden
Gelderland

Bezienswaardigheden in Gelderland
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.