Stallencomplex Paleis Het Loo
Paardenstallen

Foto Ruud van Capelleveen: Koetsier in het Stallencomplex van Paleis Het Loo
Het Stallencomplex bij Paleis Het Loo in Apeldoorn werd in de jaren 1906-1910 gebouwd. Oorspronkelijk was het groter, want tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het noordoostelijke paviljoen verwoest door een vliegtuigbom. Dit deel van de stallen werd na de bevrijding niet meer opgebouwd. Het stallencomplex werd in 1977 voor het publiek opengesteld, nog voordat het paleis in Apeldoorn in 1984 een rijksmuseum werd.Koninklijk Staldepartement
De linker stal van Paleis Het Loo wordt af en toe nog gebruikt door het Koninklijk Staldepartement als leden van de koninklijke familie ritten maakt in het nabijgelegen kroondomein of op de Veluwe de drijfjacht of andere activiteiten organiseert, waarbij te paard door de bossen wordt gejaagd.Koetsen
"In de huidige presentatie wordt de collectie voertuigen in de drie wasplaatsen en beide koetshuizen tentoongesteld," schreef Paul Rem in 'Paleis Het Loo' (2012). "De blauwgelakte dienst- en sportrijtuigen en de groengelakte jachtrijtuigen waren hier al ondergebracht in de periode dat koningin Wilhelmina Het Loo bewoonde." De collectie werd uitgebreid met enkele rijtuigen uit de negentiende eeuw, zoals de Staatsiecoupé van koning Willem II.Bijzondere voertuigen
In de stallen vindt u ook de schilderwagen, een rijdend schildersatelier, dat Wilhelmina in de omgeving van Paleis Het Loo gebruikte. Opvallende kleine rijtuigen zijn verder de door firma H. Th. Kiekens geleverde gaskinderwagens die Beatrix en Irene bescherming moesten bieden tegen gifgasaanvallen en de trapauto die prins Claus voor prins Willem-Alexander vervaardigde.Dienst- en galatuigen
De galatuigenkamer en de zadelkamers hebben nog de oorspronkelijke inrichting: in de galatuigenkamer hangen jacht-, dienst- en galatuigen aan beugels en in de zadelkamers staat de collectie zadels uitgestald op bokken. De vitrinekasten in deze ruimtes geven een indruk van de historische tenues van de koninklijke koetsiers en chauffeurs.Automobielen
In de stallen van Paleis Het Loo in Apeldoorn staan naast koetsen ook enkele auto's die in gebruik waren bij de koninklijke familie. Een topstuk in de collectie is de in 1925 door prins Hendrik bestelde Minerva. Het handelsmerk van deze Belgische autofabrikant, de kop van de Romeinse godin Minerva, staat bovenop de radiator. Op de portieren schilderde men het wapen van de prins. De speciaal voor Hendrik gefabriceerde auto werd niet veel gebruikt: in 1997 stond slechts 2.600 km op de teller. Ook de Ford Scorpio 2.9 Ghia werd voor het Koninklijk Huis aangepast. De verlengde en verhoogde auto werd door Beatrix van 1998 tot 2008 gebruikt.Cadillac van Wilhelmina

Cadillac van Wilhelmina
Kastelen en paleizen

Kastelen in Nederland
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken we veel aandacht aan kastelen. Lees Nederlandse kastelen: van motte tot buitenplaats als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederlandse kastelen en het leven op kastelen door de eeuwen heen.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder over kastelen: meer kasteelinformatie
Nederlandse KastelenKasteel en geschiedenis
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Kasteelgeschiedenis

Kastelen: Van motte tot buitenplaats
Nederlandse Kastelen

Dankzij de vele illustraties is de uitgave 'Kastelen in Nederland' ook een kijkspel. Hierdoor krijgt u niet alleen een goede indruk hoe het kasteel in het Nederlandse landschap staat, maar wordt u ook geattendeerd op de uiterlijke bouwkundige bijzonderheden.
Kastelen in Nederland
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.