IJ-veer in Amsterdam
Amsterdamse veren over het IJ

Foto Lars Plougmann (CC BY-SA): IJveer 53
De veren in Amsterdam worden geëxploiteerd door het Gemeentevervoersbedrijf (GVB). Daarnaast is Amsterdam eigenaar van drie verbindingen over het Noordzeekanaal. Het eerste Amsterdamse veer werd al in 1308 genoemd, maar historici nemen aan dat het veer toen al heel lang bestond.Verraderlijk
Vroeger kon het IJ zeer verraderlijk zijn. Tijdens stormen vielen veel slachtoffers. Een bekend voorbeeld van een slachtoffer is Frederik Hendrik van de Palts, de oudste zoon van Frederik V van de Palts. Hij verdronk op een veerboot tussen Haarlem en Amsterdam. Zij waren naar Amsterdam vertrokken om daar de door Piet Hein buitgemaakte zilverschat te bezichtigen, maar zij werden overvallen door een hevige storm. Frederik V overleefde ternauwernood, maar zijn vijftienjarige zoon verdronk.Buiksloterveer
Het Buiksloterveer, ook bekend als de Tolhuispont, is een van de oudste voorbeelden van het openbaar vervoer in Nederland. Dit veer vertrok vanaf de Texelschekade en voer naar Buiksloterham. Het veer was een heerlijk recht van de graaf van Holland. Het Buiksloterveer werd in 1556 gekocht door Amsterdam. Aanvankelijk voeren er vooral zeilschepen. In 1828 kwamen stoomschepen in bedrijf. Deze werden na 1945 vervangen door motorschepen.Ruijterkade
Tegenwoordig is de Ruijterkade aan de achterzijde van het Centraal Station het belangrijkste aankomst- en vertrekpunt van de IJ-veren van Amsterdam, want hoewel er bruggen en tunnels werden gebouwd zijn fietsers en voetgangers nog altijd aangewezen op de veerdiensten. Aan de Ruijterkade vertrekken de veren in de richting van de Buiksloterweg, de Meeuwenlaan en het voormalige NDSM-terrein.Sporenburg-Zeeburgereiland
Amsterdam kreeg in januari 2023 een nieuwe verbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal. Tussen de Ertskade op het eiland Sporenburg en het Zeeburgereiland vaart van maandag tot vrijdag elke twintig minuten een nieuw pontveer. De pont zal in de toekomst weer verdwijnen, want er bestaat een plan om een brug voor voetgangers en fietsers te bouwen.Belangrijk
De verbinding tussen Noord-Amsterdam en de binnenstad over het IJ zijn dermate belangrijk dat de meeste veerponten gratis toegankelijk zijn voor voetgangers, fietsers en brommers. Twee ponten varen dag en nacht. De vloot bestond in 2023 uit negentien veerponten. De bestaande veerboten zullen in de toekomst worden vervangen door elektrische veerponten. De nieuwe 60-serie van het GVB is al duurzaam.Tunnels
De IJ-tunnel was niet geschikt te maken voor tweewielers. De tunnel is erg steil en diep. De afdaling naar eenentwintig meter is veel te gevaarlijk voor fietsers. Een test in 2009 tijdens de GVB-staking bewees dit. Veel wielrijders bleken niet in staat om de snelheid goed in te schatten. Hierdoor ontstonden talrijke ongelukken.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan geschiedenis van Amsterdam. Lees Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden als u uw bezoek aan Amsterdam wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van Amsterdam. Het IJ-veer komt ook voor in onze uitgave Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Vervolg uw reis door Amsterdam
Amsterdam HoofdpaginaABC van Amsterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Amsterdam

Amsterdam
Geschiedenis Nederland

Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.