Parallel aan de rivier de Rijn
De Rijnkade loopt parallel aan de rivier de Rijn. De straat begint aan de Nieuwe Kade en loopt tot de Nelson Mandelabrug. Vanaf deze brug kun je je weg aan de waterkant vervolgen via de Boterdijk, die parallel loopt aan de Rijnkade.
Arnhem: Stad aan de Rijn

In het jaar 1820 telde Arnhem nog 9.000 inwoners. In 1859 was dit aantal gegroeid tot bijna 24.000. Vooral in de tweede helft van de negentiende eeuw, toen er goede spoorwegverbindingen kwamen, werd het gebied rond Arnhem en
Nijmegen erg populair onder de gegoede Hollandse burgerij en gepensioneerden, die terugkeerden uit Nederlands-Indië.

De stad Arnhem is niet gebouwd op de oevers van de
Rijn, maar op een hoger gelegen gedeelte bij de Jansbeek. Arnhem ontstond op de plek waar de weg tussen Nijmegen en Utrecht/Zutphen zich splitste. Pas toen de loop van de
Rijn rond het jaar 1500 door de Arnhemmers verlegd werd, kwam Arnhem aan de rivier te liggen.
Stad aan de rivier

In 1530 gaf hertog
Karel van Gelre opdracht om de rivier, die met een wijde bocht ten zuiden van de stad liep te verleggen, zodat de stroom bij de Arnhemse stadsmuren kwam te liggen. Jarenlang was een groep arbeiders met schoppen en kruiwagens aan het werk om de
Rijn naar de stad te verleggen.

De rivier heeft echter, anders dan bijvoorbeeld in Nijmegen en
Zutphen, slechts een beperkte rol gespeeld bij de ontwikkeling van de stad. Ook oudere plaatjes van Arnhem tonen aan dat de kade en de aanpalende bebouwing, in vergelijking met de eerder genoemde steden, weinig imponerend is.
Reisje langs de Rijn

Arnhem is een belangrijk vertrekpunt voor een reisje langs de
Rijn. Duizenden toeristen schepen zich jaarlijks in Arnhem in voor een tochtje richting Duitsland in moderne hotelboten. Daarnaast maken dagtoeristen en feestgangers gebruik van een vaartochtje richting Westerbouwing of Lobith.
Mistroostig aanzien

Aan het einde van de twintigste eeuw bood de Rijnkade een mistroostig aanzien. De bedrijvigheid van vroeger was verdwenen. De rivier bleef; zo ook de mensen. Een groot gedeelte van de huizen werd na de
Tweede Wereldoorlog gebouwd. Deze architectuur straalt droefheid uit en is weinig origineel te noemen. Een groot deel van de karakteristieke panden op de Rijnkade verdween tijdens of na de Tweede Wereldoorlog. Aan de Rijnkade stond op nummer 12 het pakhuis Alpha. Het was misschien geen mooi pand, maar het had karakter. Aan het begin van de twintigste eeuw had de firma Cohen en Co. er een handelsbedrijf voor scheepsbenodigdheden, maar het bedrijf leverde ook zwepen en wagensmeer, schreef A.P.J. Jeurissen. "Later specialiseerde men zich in kampeerartikelen. De Joodse familie Cohen overleefde de oorlog niet."
Industrie en kantoren

Zo op het oog lijkt Arnhem misschien een industriestad, maar dat is niet het geval. Aan het begin van de deze eeuw was nog slechts zeven procent van de beroepsbevolking werkzaam in de industrie. Bijna eenderde was betrokken bij de zakelijke dienstverlening of bij het openbaar bestuur. Dit is te zien aan de vele kantoren in het centrum en langs enkele invalswegen naar de binnenstad. Er staan onder meer eigentijdse gebouwen van multinationals, verzekeringsmaatschappijen en andere dienstverlenende bedrijven.

Toen Arnhem aan het begin van de twintigste eeuw voor de keuze stond om industriestad te worden of zich meer te richten op toerisme, koos men voor het laatste. Voor de industrie werd een kleine strook grond langs de
Rijn ingeruimd. De zware industrie, waaronder de loodsmelter Billiton is inmiddels verdwenen om plaats te maken voor kleinere veelal handels- en dienstverlenende bedrijven.
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze
gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis van Arnhem. Lees meer over de geschiedenis van Arnhem. Ons interessante e-book over de
geschiedenis van Arnhem is een aanrader. Deze stad heeft veel te bieden. Arnhem speelde al in de vijftiende eeuw een belangrijke rol.
Ontvang elke werkdag
gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd: geschiedenis Arnhem
Gelderland
Geschiedenis Arnhem
Arnhem A/Z
Leestip
Geschiedenis Arnhem

Arnhem is de stad die tijdens de Tweede Wereldoorlog de speerpunt vormde tijdens Operatie Market Garden. Hierbij bleek de verovering van de Rijnbrug in het centrum van Arnhem 'een brug te ver'. De Slag om Arnhem en de gevolgen hiervan ontbreken natuurlijk niet in deze uitgave. Arnhem heeft echter veel meer te bieden, dan enkel oorlogsherinneringen. De stad speelde al een belangrijke rol in de vijftiende eeuw.
Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden
Gelderland

Deze uitgave over Gelderland van Ruud van Capelleveen is zeker niet saai te noemen. Gelderland heeft een rijke geschiedenis en ook landschappelijk veel te bieden. De auteur informeert u op onderhoudende wijze over de geschiedenis en wetenswaardigheden van de honderdvijftig meest interessantste plaatsen in Gelderland.
Bezienswaardigheden in Gelderland