Trolleystad Arnhem
Trolleybussen in Arnhem
Foto Ruud van Capelleveen: De remise voor de trolleybussen aan de Westervoortsedijk in Arnhem
Er zijn maar een paar plaatsen in Nederland waar trolleybussen hebben gereden. In Groningen en Nijmegen verdwenen de bovenleidingen. Hierdoor bleef Arnhem als enige trolleystad in de Benelux over. Tijdens de Slag om Arnhem werd de tramremise aan de Westervoortsedijk vernietigd. Na de oorlog bouwde men op deze plaats de remise voor gemeentelijke trolleybussen.Breng
In 1999 werd Connexxion verantwoordelijk voor de exploitatie. Na een openbare aanbesteding kwam de concessie voor het busvervoer in de regio Arnhem in 2012 in handen van Hermes, een dochteronderneming van Connexxion. Maar op de bussen staat iets anders, want het busvervoer rond Arnhem wordt uitgevoerd onder de naam Breng.Geschiedenis
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de remise van de Arnhemse tram vernietigd. Hierbij ging ook het grootste gedeelte van het materieel verloren en kwam er een einde aan de tramexploitatie in Arnhem. Na de oorlog ging de Gemeente Electrische Tram Arnhem (GETA) verder als Gemeente Vervoerbedrijf Arnhem (GVA). In de jaren dertig ontwikkelde men al een plan voor een trolleynetwerk, maar kwam het er niet van. Na de oorlog kreeg dit plan een herkansing. In september 1949 opende burgemeester Chris Matser de eerste trolleybuslijn.Trolleynetwerk
Lijn 1 reed toen tussen Arnhem en Velp. Later werd de lijn aan de westelijke kant van de stad doorgetrokken tot het station van Oosterbeek.In de jaren die volgden kwamen er meer trolleylijnen. De belangrijkste wijken van Arnhem kregen een verbinding: De Laar West - Hoogkamp (Lijn 2), Burgers' Zoo - Het Duifje (Lijn 3), Schuytgraaf - Presikhaaf (Lijn 5), De Laar West - Elsweide/HAN (Lijn 6) en Geitenkamp - Rijkerswoerd (Lijn 7).
Exploitatie
In de jaren zestig en zeventig werd er in Arnhem steeds minder gebruik gemaakt van de trolleybus. Veel mensen kochten een auto en gingen daarmee naar het werk. Hierdoor werden een groot aantal lijnen, zoals Lijn 4, gesloten. Op deze trajecten werden in het vervolg gewone bussen ingezet. De exploitatietekorten van het GVA bleven zorgwekkend. In 1974 nam de rijksoverheid alle exploitatietekorten van de gemeentelijke vervoerbedrijven over. Arnhem kreeg extra geld van minister Tjerk Westerterp van Verkeer en Waterstaat, omdat de exploitatie van trolleybussen vijf procent duurder was dan dat met dieselbussen.Modernisering
Arnhem vernieuwde de bovenleiding van het trolleynetwerk in de tweede helft van de jaren zeventig. In de jaren tachtig werd het trolleynet ook uitgebreid. De diesellijn naar Arnhem-Zuid werd vervangen door een nieuwe trolleylijn via de Nelson Mandelabrug. Arnhem bleef verbeteren en vernieuwen. In 2013 was wethouder Martijn Leisink aanwezig toen de eerste elf nieuwe trolleybussen door de Zwitserse fabrikant Hess werden afgeleverd bij de remise aan de Westervoortsedijk.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis van Arnhem. Lees meer over de geschiedenis van Arnhem. Ons interessante e-book over de geschiedenis van Arnhem is een aanrader. Deze stad heeft veel te bieden. Arnhem speelde al in de vijftiende eeuw een belangrijke rol.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd: geschiedenis Arnhem
GelderlandGemeente Arnhem
Arnhem A/Z
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Arnhem
Arnhem is de stad die tijdens de Tweede Wereldoorlog de speerpunt vormde tijdens Operatie Market Garden. Hierbij bleek de verovering van de Rijnbrug in het centrum van Arnhem 'een brug te ver'. De Slag om Arnhem en de gevolgen hiervan ontbreken natuurlijk niet in deze uitgave. Arnhem heeft echter veel meer te bieden, dan enkel oorlogsherinneringen. De stad speelde al een belangrijke rol in de vijftiende eeuw.Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden
Gelderland
Deze uitgave over Gelderland van Ruud van Capelleveen is zeker niet saai te noemen. Gelderland heeft een rijke geschiedenis en ook landschappelijk veel te bieden. De auteur informeert u op onderhoudende wijze over de geschiedenis en wetenswaardigheden van de honderdvijftig meest interessantste plaatsen in Gelderland.Bezienswaardigheden in Gelderland
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.