Westervoortsedijk in Arnhem
Over de IJssel

Foto Ruud van Capelleveen: Westervoortsedijk in Arnhem
De Westervoortsedijk in Arnhem bereik ik altijd, de oude rijksweg volgend vanuit Duiven via de Westervoortsebrug. De verkeersbrug ligt ingeklemd tussen een spoorbrug en een brug voor langzaam verkeer. Sinds enige maanden is de maximumsnelheid op de verkeersbrug teruggebracht naar vijftig.IJsselbrug
Een ongeluk, waarbij een shovel door de houten planken van het voormalige wielrijderspad zakte, maakte een onderzoek naar de kwaliteit van de veelgebruikte brug noodzakelijk. De snelheid van tachtig voor het vrachtverkeer bleek te hoog en de maximumsnelheid werd voor al het verkeer naar beneden bijgesteld. Hierdoor kun je zowel als chauffeur en als bijrijder langer genieten van het landschap. Het zicht over de rivier de IJssel is afwisselend en afhankelijk van het jaargetijde, het weer en het tijdstip. De rivier slingert zich hier door het laagland langs de in de ijstijd opgeworpen heuvelrug van de Veluwe. In de verte ligt natuurgebied en dichterbij troosteloos industriegebied.Oud industriegebied
Aan de noordkant van de IJssel rijden we door een van de lelijkste gedeelten van Arnhem. Jaren geleden hoorde ik een treinreiziger tegen zijn partner klagen over de lelijkheid van Arnhem. Uit het treinraam ziet de stad er inderdaad niet erg voordelig uit. Verpaupering en bouwkundige lelijkheid zijn geconcentreerd langs de meest gebruikte invalswegen. Door de Westervoortsedijk die het oude industriegebied aan de zuidkant van het centrum ontsluit, verbleekt de oude bijnaam van Arnhem als 'parkstad' van Nederland. In de bermen van de weg liggen de resten van haastige consumptieve bestedingen al jaren te wachten op de bezemwagen. Voor ons bij het tweede stoplicht, achter een kunstmatige heuvel, ligt een afwerkplaats. Af en toe schiet een auto, alsof het een plotselinge ingeving betreft, schielijk linksaf. Ik rijd rechtdoor naar het centrum met de toren van de Eusebiuskerk als richtpunt.Chemie
Verderop wordt het zicht aan de rechterkant van de weg op bedrijven en industrie grotendeels door struiken belemmerd. Aan de andere kant doemen chemische bedrijven op. Een hoog en lelijk gebouw van de Akzo wist alleen tijdens een felle brand aan het begin van de jaren negentig nieuwsgierige blikken aan zich te binden. Aan de noordkant van de Westervoortsedijk is hier een olieopslagplaats van de Shell gevestigd. Aan het begin van de jaren tachtig walmde uit de sloot naast deze installatie een sterke benzinelucht op. Het water in de sloot leek op elk moment spontaan te kunnen gaan ontbranden. De stank was ondraaglijk en nodigde fietsers uit om flink door te trappen.Billiton
Aan het begin van de twintigste eeuw werd een Nieuwe Haven aangelegd. Tin en lood werd per schip aangevoerd naar het tegenover de haven gelegen fabrieksterrein van de Billiton. De fabriek verschafte in haar hoogtijdagen werk aan honderden werknemers uit Arnhem en naburige plaatsen. Het werk in de smelterij was smerig en zwaar. In de jaren zeventig ambieerden steeds minder Nederlanders dit werk in ploegendiensten. Zij werden vervangen door Turken. Het bedrijf paste zich aan hen aan: er kwamen speciale toiletten en de kerstpakketten waren in het vervolg in twee smaken beschikbaar, met en zonder varkensvlees. Aan het begin van de jaren negentig moest Billiton door concurrentie en vooral milieuproblemen na enkele saneringen de poort sluiten. Er volgde een jaren durende schoonmaakoperatie. De meeste gebouwen werden gesloopt en sommige kregen nieuwe bewoners. Het opvallende blauwe kantoorgebouw doet nu dienst als politiepost. Elders op het terrein zijn nu een drukkerij, een krant, een grote winkel voor zelfklussers en enkele andere bedrijven gevestigd.Ambtenarencentrum
Vlak voordat het centrum met de John Frostbrug wordt bereikt bouwt Arnhem naast het terrein waar de busremise en de brandweer zijn gehuisvest aan een nieuwe toekomst. Voor ambtenaren van verschillende diensten worden hier aan de voet van de felbevochten Rijnbrug nieuwe onderkomens gebouwd. Het uitzicht uit de ramen van deze gebouwen zal ze mogelijk niet inspireren tot hard werken, maar wel duidelijk maken dat verandering ook positief kan uitwerken.Coberco in Arnhem

Voormalige Melkfabriek van Coberco
Trolleystad Arnhem

Trolleystad Arnhem
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis van Arnhem. Lees meer over de geschiedenis van Arnhem. Ons interessante e-book over de geschiedenis van Arnhem is een aanrader. Deze stad heeft veel te bieden. Arnhem speelde al in de vijftiende eeuw een belangrijke rol.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd: geschiedenis Arnhem
GelderlandGemeente Arnhem
Arnhem A/Z
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Arnhem

Geschiedenis Arnhem
Gelderland

Bezienswaardigheden in Gelderland
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.