Benzinestation Auto Palace in Nijmegen
Auto Palace aan de Graafseweg

Illustratie uit een vakblad voor bouwbedrijven van Misset uit 1936 (detail)
Het benzinestation Auto Palace aan de Muldersweg in Nijmegen werd in 1936 gebouwd in opdracht van Caltex, de Amerikaanse oliemaatschappij die later haar naam veranderde in Texaco. Het unieke gebouw is sinds 1990 een rijksmonument. De stratenloop rond het voormalige benzinestation werd in de loop der tijd aanzienlijk aangepast. Toen het benzinestation door Texaco werd geëxploiteerd, stond het aan de drukke Graafseweg; de snelweg die het centrum van Nijmegen met Den Bosch verbond. De officiële opening vond op 13 juni 1936 plaats. "Dit Service Station, op zijn Amerikaans ingericht, geeft den automobilist een onbegrensde service en zal in Nederland en buiten onze grenzen spoedig als een vaste pleisterplaats bekend zijn en daarmee tevens een aanwinst voor Nijmegen," schreef een plaatselijke verslaggever.Architecten
Het benzinestation Auto Palace werd ontworpen door de Nijmeegse architecten Johan van der Pijll (1904-1974) en B.J. Meerman (1901-1982). Het Auto Palace is een voorbeeld van het Nieuwe Bouwen, dat ook wel functionalisme wordt genoemd. Van der Pijll en Meerman kenden elkaar van het architectenbureau van Charles Estourgie, waar zij beiden hun loopbaan waren begonnen. In Nijmegen en omstreken bouwden Van der Pijll en Meerman tal van winkels, woningen en scholen. Zij waren na de Tweede Wereldoorlog ook betrokken bij de wederopbouw van Nijmegen. Zij ontwierpen onder meer de Scala- en de Luxorbioscoop in het centrum.Ontwerp
Het benzinestation werd samengesteld uit een cirkel en een rechthoek, die elkaar snijden. Een belangrijk kenmerk is de grote uitstekende cirkelvormige luifel boven de benzinetanks en het servicegebouw. Op het dak staat een in opaalglas uitgevoerde lichttoren, die tot in Grave te zien zou zijn geweest. Het benzinestation was vierentwintig uur per dag geopend. De lange vinger wees de automobilisten in het donker de weg naar het pompstation van Texaco. "Het is een verheugend verschijnsel," schreef een verslaggever van Nijmeegs Dagblad in 1936, "dat Nijmegen ondanks crisis en druk der tijden ook op dit gebied paraat is. [...] Dit gebouw met een gevoelige hand ontworpen, ademt een bijzondere geest en is in zijn krijtwitte kleur aanpassend aan de achtergrond van het beboomd landschap."Nieuwe bestemming
Na de verlegging van de Graafseweg verloor het benzinestation veel klandizie. In 1977 werd het gesloten. Architectuurliefhebbers beijverden zich om de markante creatie van Van der Pijll en Meerman voor sloop te behoeden. In 1988 werd het pand een gemeentelijk monument. Twee jaar later kwam het voormalige benzinestation op de rijksmonumentenlijst. Het gebouw werd gerestaureerd en in gebruik genomen door architect Koos van Lith. Hij woonde daar met zijn gezin vanaf 1990. Op Open monumentendag, op 11 september 1993, werd het pand feestelijk in gebruik genomen met onder meer een toespraak van de oudste zoon van architect Johan van der Pijll.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de monumenten in de prachtige dorpen en steden van Gelderland. Lees Nijmegen: Geschiedenis en wetenswaardigheden om meer te weten te komen over deze oude Nederlandse stad. Ook mensen die Nijmegen goed kennen zullen verrast worden met deze interessante uitgave over de Keizerstad aan de Waal. Auto Palace komt ook voor in onze uitgave Nijmegen: Geschiedenis en wetenswaardigheden.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: geschiedenis Nijmegen
GelderlandNijmegen
Monumenten in Nijmegen
Verkeer in Nijmegen
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nijmegen
De rijke geschiedenis en de schoonheid van de oude Keizerstad is door Ruud van Capelleveen op een toegankelijke manier beschreven. 'Nijmegen: Geschiedenis en wetenswaardigheden' is niet alleen een goede aankoop voor geïnteresseerden die de stad willen bezoeken. Ook mensen die de stad goed menen te kennen zullen verrast worden door de laatste inzichten en de wetenswaardigheden die de auteur aanreikt.Nijmegen
Gelderland
Deze uitgave over Gelderland van Ruud van Capelleveen is zeker niet saai te noemen. Gelderland heeft een rijke geschiedenis en ook landschappelijk veel te bieden. De auteur informeert u op onderhoudende wijze over de geschiedenis en wetenswaardigheden van de honderdvijftig meest interessantste plaatsen in Gelderland.Bezienswaardigheden in Gelderland
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


