Waalbrug bij Nijmegen
Nijmegen aan de Waal

Foto Ageeth van Amerongen: Waalbrug vanaf de Belvedere in Nijmegen
Op 16 juni 1936 opende koningin Wilhelmina om drie uur in de middag de brug over de Waal bij Nijmegen. Aan de bouw van de Waalbrug was dertig jaar voorbereiding vooraf gegaan. In 1905 werd na een bijeenkomst van de Nijmeegse Handelsvereniging in de foyer van de stadsschouwburg een commissie opgericht, waarin het raadslid Cornelis Adriaan Peter Ivens (1871-1941), de initiator van de brugdiscussie, de voornaamste spil werd. In januari 1906 boog het stadsbestuur zich over het plan.Vaste oeververbinding
De gemeente Nijmegen legde het plan voor een vaste oeververbinding over de Waal voor aan de regering. Minister Kraus van Waterstaat antwoordde dat de bestaande Spoorbrug verbreed kon worden voor het overige verkeer. Hiermee konden Ivens en de gemeente niet akkoord gaan. Zij wilden het spoor en het verkeer gescheiden houden. De Waalbrug zou ten oosten van het centrum moeten komen. In dit voorstel kon de minister van Waterstaat zich eind 1908 ook vinden.Eerste plannen
Er volgden nog jaren van discussie. Sommigen waren bang dat het verdwijnen van de gierpont tot economische schade zou leiden voor de Benedenstad, maar het gemeentebestuur was vastbesloten om de Waalbrug ten oosten van de Belvedere te bouwen. Het voornemen van Nijmegen werd in 1912 gedeeld door de Commissie Waaloverbrugging, waarin burgemeester Mathon als voorzitter en de heren J.K. Kempees, C.A.P. Ivens en jonkheer V.M. van Rijckevorsel van Kessel zitting hadden. In juni 1912 bracht de commissie haar rapport uit. Naast de ligging van de brug gaf het rapport ook inzicht in de kosten. De gemeente Nijmegen moest 1.900.000 gulden betalen. De minister van Waterstaat zegde een subsidie van 700.000 gulden toe en de bereidheid tot het betalen van eventuele meerkosten. De brug zou dus 2.600.000 gulden gaan kosten.Impasse
Nu het plan en het geld er waren ontstond een nog grotere beroering in Nijmegen. De bouw van de brug in het oosten van de stad zou desastreus zijn voor het Nijmeegse zakenleven. De bouw van de Waalbrug raakte hierdoor in een impasse. Pas in 1922 plaatste de woordvoerder van de S.D.A.P., het raadslid Corduwener, de brug weer op de agenda. De noodzaak voor een Waalbrug was urgent geworden. De Nijmeegse veerpont voldeed niet meer aan de eisen van het moderne verkeer. Dit werd in Nijmegen gevoeld en onderschreven door Gedeputeerde Staten. In 1923 zette de minister van Waterstaat het gemeentebestuur van Nijmegen in de Eerste Kamer voor schut. Volgens de minister moesten bij Nijmegen en Arnhem vaste bruggen gebouwd worden, maar door gebrek aan medewerking van de zijde van de gemeente Nijmegen waren de plannen op dood spoor geraakt.Bouw en herbouw
De Waalbrug werd ontworpen door W.J.H. Harmsen en G. Schoorl. In oktober 1931 ging de eerste spade bij de Belvedere de grond in. In juni 1936 kon het verkeer voor het eerst gebruik maken van de Waalbrug. Op het moment van opening had deze Waalbrug de grootste boogspanning van Europa. Vier jaar later, op 10 mei 1940, blies de Nederlandse genie de Waalbrug op om de Duitse invasie te hinderen. Onder Duits bevel werd de Waalbrug herbouwd. In 1944 bleef de brug op wonderbaarlijke wijze overeind. Toch kon het geallieerde leger niet verder doorstoten, want de Engelsen en Polen slaagden niet in hun opzet om de Rijnbrug bij Arnhem te veroveren.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de monumenten in de prachtige dorpen en steden van Gelderland. Lees Nijmegen: Geschiedenis en wetenswaardigheden om meer te weten te komen over deze oude Nederlandse stad. Ook mensen die Nijmegen goed kennen zullen verrast worden met deze interessante uitgave over de Keizerstad aan de Waal. De Waalbrug komt ook voor in onze uitgave Nijmegen: Geschiedenis en wetenswaardigheden.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: geschiedenis Nijmegen
GelderlandNijmegen
Verkeer in Nijmegen
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nijmegen

Nijmegen
Gelderland

Bezienswaardigheden in Gelderland
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.