Station Groningen
Monument uit de negentiende eeuw

Foto Ben Hendriks: Station Groningen
Aan het einde van de jaren zeventig bezocht ik Groningen voor het eerst. De reis ging per trein. Het station van Groningen maakte grote indruk op me. Het is een monument uit de negentiende eeuw, ontworpen door Isaac Gosschalk, toen reizen nog iets bijzonders was. De meeste Nederlanders kwamen niet verder dan hun eigen dorp of stad. Het hoofdstation van Groningen, een van de fraaiste stations van Nederland, kwam gereed in 1896. Het stationsgebouw staat aan de zuidkant van de binnenstad bij het Verbindingskanaal.Isaac Gosschalk
Architect Isaac Gosschalk werd in 1838 geboren in Amsterdam. Hij was de zoon van een joodse arts. Gosschalk studeerde bouwkunde in Zürich. In Amsterdam bouwde hij veel huizen voor de welgestelden. Deze woningen verrezen onder meer aan de Prinsengracht, de Reguliersgracht en aan de Plantage Middenlaan. In 1875 werd Gosschalk gemeenteraadslid in Amsterdam. Hij combineerde deze functie tot zijn aftreden in 1887 met zijn hoofdberoep. Tussen 1883 en 1885 bouwde Isaac Gosschalk de Westergasfabriek en de Oostergasfabriek in Amsterdam.Provinciehoofdstad
Het station van Isaac Gosschalk was niet het eerste station van Groningen. Het kende enkele voorgangers, want er reden al enige tijd treinen naar deze provincieplaats. In 1868 kwam de lijn naar Winschoten gereed. Vanaf 1870 was Groningen per trein bereikbaar uit Zwolle. Vier jaar later konden de Groningers ook per trein naar Delfzijl reizen. Het station van Groningen vormde het knooppunt in de verbindingen van en naar de regio.De provinciehoofdstad was altijd al de belangrijkste stad in het noorden geweest. De stad kreeg al in de Gouden Eeuw een universiteit. De eerste rector was Ubbo Emmius, hoogleraar in de geschiedenis en de wiskunde. Behalve deze twee vakken kon men in de zeventiende eeuw ook theologie, geneeskunde, rechten en wijsbegeerte studeren in Groningen. Emmius vestigde zijn eerste universiteit in twee voormalige kloostergebouwen.
Aan het begin van de jaren vijftig telde Groningen 2000 studenten. Dit aantal groeide gestaag in de jaren zestig en zeventig. In oktober 2009 stonden 26.700 wijsneuzen ingeschreven in de administratie van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Veel studenten reizen elke week per trein naar Groningen.
Stationshal
Het station van Groningen werd in de twintigste eeuw verschillende keren aangepast. Nieuwe tijden vroegen om veranderingen. Veel aanpassingen gingen ten koste van de prachtige architectonische eenheid van het station. Zo werd bijvoorbeeld in 1988 de goederenlosplaats naast het station afgebroken om plaats te maken voor een busstation. Er veranderde aan het einde van de twintigste eeuw ook iets ten goede: het verlaagde plafond uit de jaren zestig werd verwijderd uit de stationshal. Sinds 1999 kunnen de reizigers weer genieten van de oorspronkelijke grandeur van Gosschalk.De lichtkoepels en het prachtig bewerkte plafond op veertien meter hoogte in de stationshal werden mij in de jaren zeventig onthouden. Desondanks maakte het gebouw en de entree in de binnenstad, zoals ik al zei, grote indruk op me. Groningen had kennelijk toch iets bijzonders.
Mooiste station van Nederland
Het station van Groningen werd door de reizigers van NS in augustus 2019 gekozen als het mooiste station van Nederland. De klanten van de spoorwegmaatschappij konden via sociale media stemmen. Het station van Valkenburg eindigde op de tweede plaats.Geschiedeniscolumns

Koning Eenoog door Ruud van Capelleveen
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland. Station Groningen komt ook voor in de interessante geschiedenisbundel Koning Eenoog.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: geschiedenis Groningen
Geschiedenis GroningenLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Nederlandse Kastelen

Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.