Vlissingen
Havenplaats aan de Westerschelde

Foto Ruud van Capelleveen: Vlissingen, Havenfront
In de haven van Vlissingen is nog veel bedrijvigheid. In Vlissingen leggen veel plezierboten aan. Bovendien zorgt de loodsdienst op de Schelde voor veel vaarbewegingen in de havenmond van Vlissingen. Er is altijd wat te beleven. Op het havenfront van Vlissingen bij het beeld van Michiel de Ruyter tref je meestal veel toeristen aan.Geschiedenis
Behalve havenactiviteiten en industrie is toerisme belangrijk voor Vlissingen. In Vlissingen kunt u met het voet- en fietsveer naar Breskens varen. De veerdienst op Engeland is verdwenen. Dit is alleen nog mogelijk via IJmuiden, Hoek van Holland en Rotterdam. Vlissingen heeft niet zoveel historische monumenten als andere steden op Walcheren. Veere en Middelburg zijn veel beter bedeeld. Vlissingen kreeg in 1315 stadsrechten. De beroemdste zeevaarder uit Vlissingen is Michiel de Ruyter. Zijn beeld staat op een opvallende plaats aan het havenfront.Loodsdienst Westerschelde

Foto Ruud van Capelleveen: Vlissingen, Loodsdienst Westerschelde, mei 2011
Zeehaven
De zeehaven van Vlissingen kon zich door de gunstige ligging aan de Westerschelde, de toegangsweg naar Antwerpen, ontwikkelen tot een belangrijke haven. Al duizenden jaren wonen hier mensen. Rond het jaar 620 was in Oud-Vlissingen al sprake van permanente bewoning. Nieuw-Vlissingen ontstond in de veertiende eeuw en ontwikkelde zich zo voorspoedig dat het al gauw Oud-Vlissingen volledig omsloot. Graaf Willem III van Holland liet in 1308 een aantal havens graven in Vlissingen. Dit waren de Voorhaven, de Achterhaven en de Koopmanshaven. Vlissingen profiteerde volop van de economische opleving in Vlaanderen in de veertiende eeuw. Het werd dringen in de havens. Een eeuw later werd reeds een Nieuwe Haven aangelegd.Het Arsenaal

Foto Ruud van Capelleveen: Vlissingen, Het Arsenaal mei 2011
Oranjebolwerk
In 1572 werd Vlissingen ingenomen door de watergeuzen. Deze overwinning luidde het begin in van de verdrijving van de Spanjaarden uit Zeeland. Tijdens de Tachtigjarige Oorlog bloeide de economie van Vlissingen weer op. Zeeland was stevig in handen van de Republiek en de strijd vond ver van hier plaats. Prins Maurits legde in deze periode de Dokhaven (1609) aan. Het bolwerk bij deze haven herinnert hier nog altijd aan: Oranjebolwerk. Op een van de bolwerken van Vlissingen staat een ronde stellingmolen. Deze werd daar rond 1650 gebouwd.Havenfront

Foto Ruud van Capelleveen: Vlissingen, Havenfront met kanonnen, mei 2011
Vestingwerken
De haven moest kunnen worden verdedigd. Hiervoor werden de vestingwerken door de eeuwen heen steeds verbeterd. Aan het begin van de negentiende eeuw werd het havenfront na de aanval van de Engelsen nog door Napoleon van kazematten voorzien. Bovenop dit bolwerk staat het standbeeld van admiraal Michiel de Ruyter (1607-1676). Dit beeld werd in 1841 door Louis Royer (1793-1868) gegoten, maar werd pas vijftig jaar later op deze plaats neergezet. Michiel de Ruyter is de grootste Nederlandse zeeheld. Hij ging op elfjarige leeftijd als bootsmansjongen naar zee. De Ruyter werd later bootsman en stuurman. In 1633 ging Michiel als stuurman op de walvisvaarder de Groene Leeuw naar de IJszee. In 1637 werd hij kapitein op een schip dat naar West-Indië voer. Later verdiende hij veel geld met een eigen schip. Hij werd zo rijk, dat hij wilde stoppen, maar aanvaardde de eervolle opdracht om admiraal van de Hollandse oorlogsvloot te worden.Oranjemolen

Foto Ruud van Capelleveen: Vlissingen, Oranjemolen, mei 2011
Oorlogsschade
Pas in latere eeuwen liep Vlissingen grote oorlogsschade op. In de Franse Tijd ondernamen de Engelsen een aanval op Zeeland. Bij de aanval op Walcheren liep Vlissingen grote schade op. Ook tijdens de Tweede Wereldoorlog liep Vlissingen schade op. Dit kwam door de ligging van Vlissingen. De Duitsers wilden controle houden over de Wersterschelde - de toegangsweg naar de havens van Antwerpen - en verzetten zich hevig tegen de geallieerde aanval. "Er stond na afloop geen onbeschadigd gebouw meer in de stad," schreef Eric Strijbos in zijn boek over de provincie Zeeland. "Daar kwam nog de schade bij die door inundatie werd veroorzaakt." Om de Duitsers van Walcheren te verdrijven werden de dijken gebombardeerd en Walcheren liep onder water.Moderne winkelpanden

Foto Ruud van Capelleveen: Vlissingen, Moderne winkelpanden, mei 2011
Sint-Jacobskerk in Vlissingen

Sint-Jacobskerk in Vlissingen
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Bezienswaardigheden in Zeeland
ZeelandLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Nederlandse Kastelen

Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.